سفیر ایران در «رُم» در دیدار صمیمانه با نخبگان فرهنگی، علمی و دانشگاهی ایتالیا درباره توسعه روابط و همکاری‌های میان دو کشور رایزنی کرد.

توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی محور نشست سفیر ایران با اساتید دانشگاه‌های ایتالیا

به گزارش قدس آنلاین، در جریان این دیدار محمدرضا صبوری سفیر کشورمان پس از تعارفات معمول و تشکر از اقدامات علمی و تاریخی باستان شناسان شرکت‌کننده، اقدامات آنها را در راستای معرفی تاریخ ایران به دنیا، به منزله کمک به بشریت عنوان کرد.

وی سپس در خصوص فرهنگ و تمدن چند هزار ساله ایران و اشتراکات فرهنگی، ذهنیت مثبت مردم ایران در خصوص ایتالیا صحبت کرد و یادآور شد: تحریم‌های تحمیلی غرب علیه ایران بیشترین آسیب را به بخش گردشگری وارد کرد و موجب کند شدن روند رشد آن شد.

صبوری با تاکید بر اینکه نباید از مقوله فرهنگ غافل شد، خطاب به اساتید حاضر در جلسه اظهار داشت: شما سال‌های زیادی در ایران بوده‌اید و به شرایط اقتصادی و سیاسی ایران کاملا آگاهی دارید. همان طور که می‌دانید اتفاقات اخیر در ایران اغراق و تحریف شد و همین اتفاقات که با تحریک عوامل بیرونی صورت گرفت بر بسیاری از زمینه‌ها از جمله فرهنگی تاثیر گذار بود.

وی بر زمینه توسعه همکاری‌های دانشگاهی، همچون تبادل استاد و دانشجو، برگزاری سمینارها و کنفرانس‌های دو جانبه علمی- فرهنگی، برگزاری هفته‌های فرهنگی در پایتخت‌های دو کشور، چاپ مقاله از سوی این اساتید در مورد ایران و معرفی جاذبه های آن به مردم ایتالیا، تاکید کرد.

در ادامه این نشست اساتید حاضر در جلسه، ضمن معرفی خود و طرح های مشترک با ایران، آمادگی خود را برای همکاری با سفارت در زمینه های مختلف به ویژه فرهنگی، علمی- تحقیقاتی، همکاری بیشتر با دانشگاه های ایرانی جهت تبادل استاد و دانشجو و برگزاری نشست های مشترک و نمایشگاه های فرهنگی اعلام کردند. بیشتر این اساتید و محققان از سال ها پیش دارای همکاری های مشترک اکتشافی و تحقیقاتی با ایران هستند.

گفتنی است که این جلسه در محل سفارت کشورمان با حضور محققان، اساتید تاریخ و باستان شناسان دانشگاه‌های ساپینزا، فلورانس، بولونیا، پادووا، مولیس، انجمن بین المللی مطالعات مدیترانه و شرق (ایزمئو) و شورای عالی تحقیقات ملی برگزار شد.

اساتید شرکت کننده دارای پروژه‌های مشترک با باستان شناسان ایرانی در سیستان و بلوچستان، زابل، اصفهان، زیوه کردستان، مریوان، شیراز، کرمان، جیرفت، خراسان شمالی، مازندران و کرمانشاه هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.